You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
uva.nl
Actuariële Wetenschappen
Compare programme

Het programma

De eerste 2 jaar van de bachelor Actuariële Wetenschappen doorloop je grotendeels samen met studenten van de bacheloropleiding Econometrics and Data Science.

• Macroeconomics for AE
  • Bachelor's Thesis and Thesis Seminar Actuarial Science
Verplicht vak
Keuzevak
  • Zo ziet je studieweek eruit

Het draait allemaal om uitbreiding van je kennis en ontwikkeling van je vaardigheden. Hiervoor volg je verschillende soorten onderwijs. De meeste vakken sluit je af met 1 of meer toetsen. Die kunnen bestaan uit een schriftelijk examen, een essay, een verslag en/of een presentatie.

• Colleges (8 uur) Tijdens de colleges krijg je een inleidend overzicht van de cursusinhoud. Je volgt deze colleges samen met je medestudenten. Je maakt aantekeningen en krijgt de gelegenheid om vragen te stellen. Daarnaast krijg je gastcolleges van experts van allerlei bedrijven en instellingen uit verschillende sectoren.
    • Seminars (6 uur) In de seminars bespreek je in kleine groepen specifieke onderwerpen uit de colleges. Via oefeningen en praktijkopdrachten maak je je de theorie eigen. Ook doe je oefen- en praktijkopdrachten om te leren hoe je de verschillende wiskundige en statistische computerprogramma’s moet gebruiken.
    • Practica (2 uur) Tijdens de practica leer je om te gaan met de verschillende moderne, wiskundige en statistische software.
    • Zelfstudie (20 uur) In elke studieweek heb je tijd nodig om de theorie door te nemen en colleges, seminars, examens en presentaties voor te bereiden
  • Jaar 1: ontwikkel een stevige basis

Dit jaar draait alles om het vergroten van jouw basiskennis van wiskunde, statistiek en economie.

• Je raakt vertrouwd met actuariële wetenschappen en econometrics en data science.
    • Je onderzoekt case studies en voert opdrachten op de computer uit.
    • Je leert met geavanceerde wiskundige en statistische software te werken, zoals R en Python.
  • Jaar 2: breid je basis verder uit

In het 2e jaar werk je aan je wiskundige-, statistische- en programmeervaardigheden. Je leert hoe je ze kunt toepassen binnen actuariële wetenschappen in vakken zoals Risk Theory en Life Insurance Mathematics. Daarnaast leer je meer over recente ontwikkelingen in actuariële wetenschappen tijdens een onderzoeksseminar.

• Jaar 3: analyseer en los problemen op

In het 3e jaar krijg je in het 1e semester de mogelijkheid om je eigen programma samen te stellen. Je kunt kiezen uit een aantal opties:

• Studeer een semester in het buitenland.
    • Loop stage.
    • Volg een minor.
    • Volg een aantal keuzevakken

In het 2e semester leer je problemen op het gebied van financieel en economisch risicobeheer wiskundig te analyseren en verhelderen. Je gaat aan de slag met cases waar verzekeraars, financiële instellingen en overheidsinstanties daadwerkelijk mee te maken hebben.

• Scriptie

Ben je enthousiast over een nieuwe ontwikkeling binnen de actuariële wetenschappen of heb je een geweldig idee? Je scriptie is een mooie kans om helemaal in die ontwikkeling of dat idee te duiken. Tegelijkertijd leer je hoe je zelfstandig onderzoek doet en de resultaten op een representatieve manier kunt overbrengen. Je scriptie is de laatste eis waaraan je moet voldoen om te kunnen afstuderen.

• Bekijk de opname van de online informatiesessie
    Infosessie Actuariële Wetenschappen
    Kijk hier de online informatiesessie terug. Tijdens deze online voorlichting vertelden de opleidingsdirecteur, studenten en studievereniging VSAE meer over de bacheloropleidingen Actuariële Wetenschappen (Actuarial Science) en Econometrics and Data Science en gaven zij antwoord op vragen van de deelnemers.